Algemene Voorwaarden

November 2023

1. Algemeen

Artikel 1 Bekendheid met de algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden zijn te raadplegen via de website www.transparantkliniek.nl en in te zien op locatie.

Artikel 2 Opzegging van de behandelingsovereenkomst

  1. De cliënt kan de behandelingsovereenkomst te allen tijde opzeggen.
  2. De kliniek en diens medewerkers kunnen de behandelingsovereenkomst, behoudens gewichtige redenen, niet opzeggen.

2. Kliniek

Artikel 3 Zorgplicht

De kliniek en haar medewerkers nemen bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst de zorg van een goed hulpverlener in acht en handelen daarbij in overeenstemming met de op hen rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de voor hen geldende professionele standaard.

Artikel 4 Informatieplicht

De kliniek en haar medewerkers lichten de cliënt op duidelijke wijze in over het voorgenomen onderzoek en de voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de cliënt.

Artikel 5 Geheimhoudingsplicht

  1. De kliniek en haar medewerkers dragen ervoor zorg, dat aan derden geen inlichtingen over de cliënt dan wel inzage of afschrift van de gegevens uit het dossier worden verstrekt zonder toestemming van de cliënt.
  2. Het eerste lid van dit artikel is niet van toepassing indien:
    1. de derden rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de behandelingsovereenkomst en het delen van de gegevens hiervoor noodzakelijk is;
    2. de derden handelen als wettelijk vertegenwoordiger waarvan toestemming is vereist en dit niet in strijd is met de zorgplicht van de kliniek en haar medewerkers.

Artikel 6 Dossierplicht en medisch dossier

  1. De kliniek richt een dossier in met betrekking tot de behandeling van de cliënt.
  2. De kliniek voegt desgevraagd een verklaring van de cliënt aan het dossier toe.

Artikel 7 Centrale aansprakelijkheid

De kliniek kan aansprakelijk worden gesteld voor de schade als gevolg van tekortkomingen bij verrichtingen die, ter uitvoering van de behandelingsovereenkomst, in de kliniek plaatsvinden.

3. Cliënt

Artikel 8 Inlichtingen- en medewerkingsplicht

De cliënt geeft aan de kliniek en haar medewerkers, naar beste weten de inlichtingen en medewerking die redelijkerwijs nodig zijn ter uitvoering van de behandelingsovereenkomst.

Artikel 9 Toestemming van de cliënt

  1. Voor verrichtingen ter uitvoering van een behandelingsovereenkomst is de toestemming van de cliënt vereist.
  2. Op verzoek van de cliënt legt de hulpverlener in ieder geval schriftelijk vast voor welke verrichtingen van ingrijpende aard deze toestemming heeft gegeven.

Artikel 10 Betalingsplicht van de cliënt

De cliënt draagt zorg voor voldoening van facturen voor de aan de behandeling verbonden kosten, voor zover deze niet rechtstreeks door de ziektekostenverzekeraar worden voldaan.